Jak zacząć uprawiać sport

Aktywność fizyczna ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Już od młodych lat jesteśmy uczeni, że warto się ruszać. Zwłaszcza kiedy większość z nas ma pracę siedzącą. W ostatnich latach uprawianie sportu stało się modne. Bieganie, basen, jazda na rowerze, rolki, góry, wspinaczka i wiele innych z roku na rok zyskują na popularności. Sport to również element zdrowej diety i odchudzania. Więc jak zacząć? Na to pytanie odpowie nam fizjoterapeuta i trener personalny Mateusz Talarczyk.

W życiu wiele rzeczy wymaga odpowiedniego przygotowania. Gdy idziesz na rozmowę kwalifikacyjną – przygotowujesz się. Rozpoczynasz nową pracę – również się przygotowujesz. Idąc pierwszy raz na siłownię, czy na przykład zaczynając biegać, również warto się przygotować!

Kroki, które warto wykonać, aby rozpocząć aktywność fizyczną

Cel
Pierwszym krokiem jest określenie konkretnego celu. Da Ci to obraz tego, gdzie jesteś teraz, a gdzie chciałbyś być, co chciałbyś osiągnąć. Łatwiej wtedy monitorować postęp. Wzrośnie motywacja, ponieważ będzie do czego dążyć. Dzięki niemu również określisz formę aktywności.

Dobór aktywności
Kolejnym krokiem będzie zastanowienie się, czy dana forma aktywności na pewno Ci odpowiada. Są osoby, które męczą się na siłowniach, ponieważ nie lubią tej formy ruchu. Oprócz siłowni mamy trasy rowerowe, biegowe, pływalnie. Próbuj różnych i po pewnym czasie określ, co lubisz najbardziej.

Ocena motoryczna
Fizjoterapeuci zajmujący się sportem, ortopedią, oraz część trenerów jest w stanie, po przeprowadzeniu kilku testów, ocenić, nad czym warto popracować od początku, aby zminimalizować ryzyko kontuzji. Żyjemy w czasach, gdzie dominuje siedzący tryb życia. Nasza biomechanika się zmienia. Abyśmy mogli bezpiecznie uprawiać sport, warto sprawdzić, w jakim stopniu nasza biomechanika uległa zmianie, następnie wprowadzić ćwiczenia naprawcze, ewentualną korekcję wzorców ruchowych, tak aby dostosować optymalnie nasz organizm do wysiłku. Sam robię to na pierwszym treningu, aby pod wynik testów dostosować plan.

Plan treningowy
Po spełnieniu powyższych kryteriów warto ułożyć plan treningowy. Dążąc do celu, najważniejszy jest kontrolowany wzrost obciążeń, tempa, długości trasy (zależnie od sportu), aby ciągle pobudzać organizm do zwiększania możliwości. Plan treningowy daje kontrolę nad postępami, ograniczamy wtedy chaos. Dobrym pomysłem jest prowadzenie dzienniczka treningowego. Jeżeli nie chcesz spędzać wielu, wielu godzin na pisaniu takiego planu własnoręcznie, błądząc po forach internetowych, warto skorzystać z pomocy trenera, który zna się na rzeczy. Oszczędzi to Twój czas i zmniejszy ryzyko popełnienia błędu.

Rozpoczęcie treningów

Kolejnym krokiem to już tylko rozpoczęcie treningów oraz SYSTEMATYCZNOŚĆ oraz CZĘSTOTLIWOŚĆ. Zasada jest prosta – rozsądniej jest trenować częściej, a lżej, niż ciężej, a rzadziej. Nasz organizm dostosowuje się do bodźca treningowego przez 2-3 dni po ukończeniu wysiłku. Wtedy należy powtórzyć trening. Wyczołganie się z siłowni, czy trasy biegowej po 2-godzinnym treningu co poniedziałek tylko zwiększy ryzyko kontuzji, nie dając znaczących benefitów.
Dodatkowo należy pamiętać, że rozwój to proces. Na początku pisałem, aby odpowiednio dobrać formę wysiłku. Jest to o tyle kluczowe, iż aktywność fizyczna, która jest częścią naszego życia, zostanie z nami na dłużej. Nie będzie mentalnego katowania się i zmuszana do treningów. Dobrze jest, aby ruch był naszą rutyną, czymś normalnym. Warto mówić sobie „chcę”, zamiast „muszę”.

Zadzwoń i umów się na wizytę